Cronica Concert Aniversar 10 Ani DorDeDuh

Toate aceste lucruri nu s-ar fi intamplat pentru mine si as fi ramas la fel de ignorant ca si pana in anul 2016 cu privire la tot ce inseamna DorDeDuh si mai ales ce a insemnat pentru scena metal romaneasca Negura Bunget, daca nu as fi avut ocazia sa-i vad live pe cei de la Negura Bunget in cadrul REF editia 2016. Pana atunci crezusem fals ca Negura e doar o alta trupa de folk metal si cam atat, lasand sa treaca pe langa mine anii lor de glorie si neinteresandu-ma nici macar faptul ca singura si cea mai cunoscuta trupa peste hotare, cap de afis pe la mai toate festivalurile de metal de-a lungul anilor, fusesera chiar ei! Si mai frumos e faptul ca dupa 2 zile de diluviu, in timp ce melodia lor arhi-cunoscuta “Hora Soarelui” defila prin timpanele mele prea putin calite pana in acel moment pentru o astfel de muzica, ploaia s-a oprit brusc ca prin minune, iar pe cer chiar si-a facut aparitia Soarele, ca si cum o vraja ar fi fost spusa, iar usile cerului s-au deschis larg, lasand sa intre maiestuos Regele Soare, mai frumos si mai imperios ca niciodata!

Asta chiar m-a marcat, si de as fi stiut eu atunci ca acesta urma sa fie primul si ultimul meu concert Negura…cu Gabi Mafa aka Negru decedat subit in 2017 si cu destramarea ulterioara a trupei…doar ca am inceput sa caut…cine au fost ceilalti membri si ce fac ei? Am aflat ca Tibor Kati e cel care a pus bazele Grimegod si cumva m-am reintors la anii ’90, Intalnirea de la Miezul Noptii cu marele si ilustrul Petre Magdin, si deci le-am devorat toata discografia, la Fulmineos si al sau minunat proiect Kultika, dar si mai nou la Sur Austru, noul proiect al lui Tibor si continuatorii celor de la Negura (strict d.p.d.v. al ultimei formule inainte de moartea lui Negru), dar mai ales, d.p.meu de vedere, la DorDeDuh si la ceilalti 2 membri fondatori (si consider pe buna dreptate ca DDD este de fapt adevarata continuatoare a celor de la NB, opinie pur personala, dar sustinuta de fapte): Sol Faur aka Cristian Popescu si Hupogrammos aka Edmond Karban, 2 oameni minunati, 2 compozitori desavarsiti, 2 multi-instrumentisti de cea mai inalta factura, oameni care de-a lungul timpului au pus bazele mai multor trupe, care mai de care mai interesante si mai diversificate ca si stil si genuri muzicale abordate, si le voi enumara d.p.d.v. cronologic: Negura Bunget (care la inceput s-a numit Wiccan Rede timp de aproximativ 1 an), trupa in care cei 2 au activat aproximativ 15 ani de zile, de la infiintare si pana la despartirea de Gabi Mafa, in urma unor divergente survenite, in anul 2009, apoi Edmond, alaturi de fratele sau Gabi si ulterior si sora lui Diana, a infiintat in paralel cu NB trupa Makrothumia, in anul 1994, trupa careia in anul 2014 i-a schimbat numele in Transceatla (si pe care am vazut-o live la REF in anul 2016, daca nu ma insel), apoi, dupa despartirea de NB, cei 2 au infiintat in anul 2009 DDD, dar si o alta trupa minunata, intitulata Sunset in the 12th House, infiintata in anul 2011, asadar, activitatea celor 2 este una plina de creativitate, imaginatie si mai ales valoare!

Cat despre DDD, tin sa va mentionez ca desi ca si stil seamana cu NB, ca si abordare pur stilistica sunt totusi diferiti, pornind de la versurile care se focuseaza exclusiv pe spiritualitate si transcendenta si pana la instrumentalul ceva mai Atmosferic Pagan Black Metal fata de NB, cu usoare tente de Prog mai accentuate, ba chiar cu influente de industrial si post black metal pe alocuri.

Discografia celor de la DDD nu este una prea bogata, avand pana in prezent doar un album scos in anul 2012 si intitulat sugestiv Dar De Duh, un album genial de altfel, dar acest aspect nu va mai tine mult, urmand ca noul album DDD sa fie lansat undeva spre finele primaverii anului viitor, prilej sa-i revad pe baieti din nou la treaba.

Asadar, mentionata fiind discografia DDD, Sol Faur si Hupogrammos au ales ca la concertul aniversar de 10 ani sa includa nu doar melodii DDD in repertoriu, dar si cateva dintre cele mai consacrate melodii NB, alaturi de 3 melodii noi, de pe viitorul lor album. Acest aspect nu a facut decat sa incante si mai tare publicul, un public venit in numar mare sa-i vada, poate usor neasteptat de mare pentru mine, dar am inteles imediat ca de fapt publicul si fanii DDD sunt de fapt fanii NB, deoarece oamenii stiau versurile integral la melodiile NB si pareau a fi extaziati de faptul ca mai pot fredona inca odata live melodiile lor favorite.

Asadar, concertul de aproximativ 2 ore a debutat cu 2 melodii de pe unicul lor album de pana acum, “Zuh” si “Cumpat”, urmate fiind de melodia instrumentala “Norilor”, marca NB, o reintoarcere la instrumentele arhaice, ancestrale, un tribut adus strabunilor, de pe probabil cel mai bun album al trupei, “OM”, din anul 2006. De altfel dupa acest album NB baietii au ales sa cante nu mai putin de 4 melodii, pe langa cea amintita anterior, acestia ne-au mai prezentat alte 3 capodopere, si anume “Cel din Urma Vis”, “Hora Soarelui” mentionata mai sus, dar si “Tesarul de Lumini”, melodie aleasa sa incheie seara, o seara cu totul aparte. Alegerea acestui album NB ca piatra de capatai a mai insemnat ceva special, si anume, lansarea lui avusese loc cu fix 13 ani in urma, asadar, un adevarat motiv de celebrare alaturi de fanii cei mai vechi si dedicati (nu eu, evident). De la NB baietii au mai ales sa ne prezinte si o melodie ceva mai veche, si anume “Bruiestru / Cunoasterea Tacuta”, de pe albumul “Măiastru Sfetnic” din anul 2000, album de capatai daca e sa luam in calcul schimbarea directiei muzicale a trupei NB, dintr-una pur black metal clasic, intr-o adevarata minunatie pagan-folk-prog black metal atmosferic.

De pe singurul material de studio DDD ne-au mai fost prezentate melodiile “Jind de Tronuri”, preferata mea de altfel, dar si “Pandarul” si mai ales “Dojana”, probabil cea mai folk melodie de pe album, cantata exclusiv cu instrumente traditional-arhaice (fluier, bucium, nai, buhai, tambal), si cu niste versuri profetice, pe sufletul meu, adevarate pietre de hotar pentru spiritualitatea umana raportata la intreg Universul: “Să dăruiești cu horbă bună / De mlădios în vânt răsună / Să răzbești în stăruință / Să plăsmuiești buna cuviință.”

Insa, ce m-a impresionat cel mai mult au fost cele 3 melodii prezentate de pe noul lor album, si anume mai intai o melodie fara titlu, cantata pentru prima oara in cadrul ultimei editii DBE de anul trecut, iar spre finalul concertului alte 2 melodii cu titluri provizorii, din cate am inteles, si anume “Ritual” si “Time”, chiar deosebite prin abordare, in sensul ca daca melodiile de pe albumul Dar De Duh sunt ca si cum ar fi o prelungire a lui NB, noile melodii cumva renunta la latura folk, dar fara a renunta la partea de pagan, si o inlocuieste cu elemente clare de post, industial si atmosferic, cu mai multe clape si mai putine instrumente traditionale de suflat. Chiar mi-au placut mult, iar pentru un fan relativ nou DDD si NB mi s-a parut chiar geniala ideea de a veni si cu “altceva” fata de tot ceea ce te-a consacrat ca si artist pana acum. Am incredere ca noul album DDD va fi unul epic, probabil un album de capatai pentru anul 2020, cel putin pentru metalul autohton, daca nu chiar si pentru cel international si abia astept lansarea lui oficiala si mai ales concertul de lansare, care am inteles de la Edmond ca va avea loc undeva prin toamna anului urmator, asadar, inca un motiv real de a mai ramane in viata inca un an si a ma mai bucura inca odata de muzica lor cu adevarat desavarsita.

O cronica realizata de catre Eduard Farcas – Metalforce