Cronică de album Taine – Chaos & Contemplation

Pe 15 septembrie 2023 trupa bucureșteană de death metal progresiv Taine a lansat cel mai recent album, intitulat „Chaos & Contemplation”. Taine este o trupă cu vechime în scena metal din România, iar „Chaos & Contemplation” este al treilea material de studio, apărut la o distanță de 10 ani de la EP-ul Resurrection.

Albumul are 10 piese, dintre care 2 instrumentale și una cu versuri în limba română, iar înregistrarea lor s-a desfășurat între 2018 și 2022. Este un album pentru care a fost depusă o muncă enormă, așa cum însuși liderul formației, Andy Ionescu, declara într-un interviu, efort care se și vede în toate detaliile. Fiecare amănunt, de la compoziție, la înregistrare și producție, a fost analizat și realizat sub atenta supraveghere a lui Andy, care s-a asigurat că ceea ce trupa va oferi ascultătorilor va fi cât mai aproape posibil de perfecțiune. Este un album în care death metal-ul se completează de minune cu progressive-ul și cu fusion-ul.

Versurile sunt în engleză, cu o singură excepție: ultima piesă, „Prea Mult”, care este de fapt o reînregistrare a unei piese vechi, apărută pe albumul „Cealaltă Parte”(1999). Tranziția către versurile în engleză reprezintă încercarea trupei de a se adresa unui public internațional.

Aproape fiecare piesă de pe “Chaos & Contemplation” are cel puțin o colaborare cu un alt artist, iar lista celor care și-au lăsat amprenta personală este destul de lungă: Marius “Neuro” Bob, Maria Modoran, Mihai “Mihu” Ilie, Adrian Tăbăcaru (fost toboșar al trupei), Robin Zielhorst, Marius Pop, Vikram Shankar, Kimberly Dunn, Andrei Rusu (Vlad Dracul), Petre Iftimie (fost chitarist al trupei), Felix Fuerea (Bebe Hanneman), Marius Popeangă, Lukas Florian, Martina Mollo.

De-a lungul întregului album sunt prezente clapele, dar pe două piese ele chiar prind viață, fiind mânuite iscusit de Vikram Shankar, un artist multivalent care are la activ colaborări cu nume internaționale importante, printre care Pain of Salvation (cu care a și cântat în cadrul festivalului ARTmania 2023) și Tom S. Englund (Evergrey). Ambele piese, „Seconds” și „Fusion X”, sunt un exemplu de virtuozitate, dar pe mine m-a impresionat mai mult „Fusion X”. Este o piesă instrumentală în care clapele lui Vikram se imbină foarte melodios cu chitara lui Marius Pop (Celelalte Cuvinte). Fusion X poate fi privită și ca un dialog între cele două instrumente, fiecare dominând pe rând câte o parte a piesei, pentru ca mai apoi să treacă în plan secund, cedând locul celuilalt.

Cealaltă piesă instrumentală este „Seconds”, cu un ritm mult mai alert și care începe cu numărătoarea inversă de la lansarea Falcon 9 din 2020, primul zbor Space X care a transportat echipajul NASA către Stația Spațială Internațională.

Albumul “Chaos & Contemplation” are chiar și o baladă, “Demons from the Past”, lucru neobișnuit pentru Taine, dar aparent așteptat de fanii trupei. Conform declarațiilor lui Andy, aceasta s-a bucurat de un succes imediat, statisticile serviciilor de streaming arătând că a fost cea mai ascultată piesă de pe tot albumul la 2 săptămâni de la lansare.

O piesă cu o încărcătură emoțională specială pentru mine este “Dark Days of Our Lives”, lansată inițial ca single în 2016. Piesa este dedicată celor care au pierit în incendiul de la Colectiv, iar versurile reprezintă ultimele implorări ale unui rănit în fața unui destin nemilos. Disperarea lasă loc resemnării spre sfârșitul piesei, victima acceptând că nu are puterea să facă nimic pentru a se salva sau pentru a-și ajuta prietenii și se lasă în voia sorții. La partea vocală au contribuit Marius Popeangă (Avatar) și Felix Fuerea – Bebe Hanneman (L.O.S.T.).

Nu pot încheia cronica fără să vorbesc despre “Neuralgia” și al ei îndemn spre introspecție. Piesa vorbește despre momentele în care ne simțim copleșiți de probleme și demoni interiori și despre cum trebuie să găsim puterea de a ne ridica și de a merge mai departe.

Vă las plăcerea să descoperiți singuri și celelalte piese de pe „Chaos & Contemplation”, care sunt la fel de bune.

Tracklist Chaos & Contemplation:
1. To Infinity – 05:44