• Cronica Concert LEPROUS, AGENT FRESCO & 22

Cronica Concert LEPROUS, AGENT FRESCO & 22

A FOST PUR SI SIMPLU SENZATIONAL!

Da, de obicei nu incep cronicile cu o concluzie, dar de data asta m-am vazut nevoit s-o fac! Nu am cuvinte sa descriu ceea ce am vazut live in seara zilei de sase septembrie in clubul Quantic din Grozavesti… a fost chiar grozav!… Voi incerca totusi sa-mi adun gandurile si sa-mi gasesc vorbele potrivite, astfel incat sa pot scrie o cronica cat se poate de obiectiva, insa, evident ca nu voi avea cum sa nu implic si latura subiectiva, mai ales cand vine vorba de muzica prog, si in speta de doua dintre trupele mele preferate din noul val de prog – Leprous & Agent Fresco. De asemenea, sunt sigur ca ma adresez unor cititori care chiar stiu cel putin la fel de multe lucruri ca si mine despre cele doua trupe mentionate mai sus, asadar, ar fi inutil sa le mai fac vreo prezentare si sa mai vorbesc despre ei ca si cand ar fi doua trupe necunoscute publicului bucurestean… dat fiind faptul ca evenimentul de joi seara a fost SOLD OUT in Club Quantic! Da, da, chiar asa. Mai rar se intampla ca in Club Quantic sa vinzi aproximativ 850 de bilete, fiind un venue cu o capacitate destul de mare, deci, toata stima pentru organizatori, caci au avut curajul si au indraznit sa invite aceste doua trupe intr-o joi seara sa cante, nestiind daca vor reusi sa adune macar 200-300 de oameni. Bravo si sper ca acest concert sa fi fost doar un frumos inceput pentru cei de la Form Space dinCluj.

Concertul a inceput undeva in jurul orelor 19:30 cu trupa norvegiana 22, invitata sa cante alaturi de Leprous & Agent Fresco in deschidere. Ce-i drept, eu stiam ca va incepe in jurul orelor 20:00, astfel ca atunci cand am aflat cu doar cateva ore inainte ca tot show-ul a fost decalat cu aprox. 30 minute mai devreme, m-am aflat in imposibilitatea de a-mi mai redresa programul. Si desi am facut eforturi sa ajung la timp, intr-un final am reusit tot la ora 20:00 sa ajung si sa prind doar ultimele doua melodii ale celor de la 22. Am prins “Plastik”, unul dintre hit-urile lor, si chiar m-am bucurat, caci ii ascultasem in zilele anterioare si chiar imi placusera. Ce-i drept, nu stiam de ei pana cu cateva zile inainte de event si am zis sa le acord o sansa. Vazandu-i pe scena, mi-am dat imediat seama ca am de-a face cu o trupa energica, care se agita neincetat si incearca sa le induca publicului o stare de bine, o doza garantata de melodic prog combinat cu elemente de alternative si pop, ceva in stilul francezilor de la Dot Legacy, atat prin genul muzical abordat, cat si prin prestatia scenica. Mi-a parut chiar rau ca nu i-am prins de la inceput si totodata i-am trecut “in my wish list for the future”, dar publicul era deja nerabdator, asteptau cu totii aparitia celor de la Agent Fresco pe scena… si nu aveau sa regrete nici macar o secunda!

Acestia au intrat pe scena in jurul orelor 20:30 si timp de aprox. 50 de minute ne-au incantat cu melodii atat de pe primul lor album (A Long Time Listening – 2010), ca de exemplu „Eyes of a Cloud Catcher”, unul dintre primele lor single-uri, o melodie extrem de catchy, cat si cu cateva melodii noi, de pe viitorul lor album, care va aparea se pare anul viitor, insa cele mai multe melodii au fost, cum era de asteptat, de pe cel mai cunoscut material discografic al trupei, “Destrier”, lansat in anul 2015, album care le-a adus in tara natala – Islanda, mai multe premii castigate, printre care si Albumul Rock al anului, dar si vocalistul anului, pentru minunatul si empaticul Arnór Dan Arnarson, un premiu pe deplin meritat, date fiind atat calitatile vocale exceptionale, cat si versurile de o incarcatura emotionala coplesitoare, compuse in intregime de catre Arnór, coroborat cu faptul ca el, alaturi de chitaristul si pianistul trupei, Þórarinn Guðnason, compun integral toata muzica Agent Fresco. Asadar, de pe “Destrier” au cantat cam tot ce era mai fain, si anume: “Dark Water”,”Pyre”, “Wait For Me”, “Howls”, “See Hell” si au incheiat cu probabil cea mai buna melodie a lor, “The Autumn Red”. Ce este cu adevarat dragut la Agent Fresco, este atunci cand Arnór coboara de pe scena si se plimba prin public, luand direct contactul cu energia degajata de oameni, parca s-ar incarca cu toata aceasta pasiune pentru muzica lor speciala. La fel au facut si anul trecut la Budapesta, cand in minunata locatie de pe Dunare, A38 Hajo, care este practic un vapor ancorat pe fluviu, a mers prin public, l-a agitat, l-a provocat, apoi s-a urcat pe bar si a sarit peste publicul prezent la concert. Dupa cum ar spune unii, este o adevarata forta motrica a maselor, un om si o trupa care stiu cum sa faca spectacol, cum sa incante publicul cu muzica si cu prezenta lor scenica. Este acel gen de trupa pe care as vedea-o si de 10 ori si tot nu m-as plictisi.

La scurta vreme dupa ce au terminat de cantat cei de la Agent Fresco, pe scena si-au facut aparitia norvegienii de la Leprous. Si desi ii mai vazusem de alte 3 ori intr-un singur an, tot i-am asteptat cu aceeasi emotie ca si atunci cand i-am vazut pentru prima oara. Si nici nu ai cum altfel! Mi-a placut ca nu asemanat cu ce au cantat la Artmania, mai degraba cu ce au cantat anul trecut inBudapesta. Au venit cu acelasi tip talentat (special guest) la violoncel, care a si dat startulconcertului, cu un intro fain la melodia “Bonneville” de pe ultimul lor album “Malina”,dupa care au continuat cu “The Valley” de pe “Coal” si surpriza cea mai mare “Restless” de pe “Bilateral” (albumul meu preferat). Pacat ca n-au mai cantat nimic apoi de pe acest superb album (“Forced Entry”, “Thorn”, “Mediocrity Wins”, Acquired Taste” sau“Painful Detour”), dar chiar si asa, au continuat cu “Illuminate”, “Stuck”, “Mirage”,“Malina”, melodie care are o poveste foarte trista, cu o batranica saraca din Georgia, pecare Einar Solberg a observat-o ca vindea zmeura (malina in limba slava) la coltul strazii, pentru a-si castiga existanta, atunci cand a mers la nunta fratelui sau in Tbilisi, melodie care mai apoi l-a inspirat sa compuna intreg albumul, alaturi de chitaristul si bunul sau prieten, Tor Oddmund Suhrke, dar si cel mai celebru hit de pe acest ultim album, “Fromthe Flame”. “The Congregation”, lansat in anul 2015, a fost si el extrem de bine reprezentat pe parcursul concertului, de melodii precum “The Price”, “The Flood” (ultima melodie, cea care a incheiat concertul), dar si “Slave” (cea cantata la bis-ul solicitat cu insistenta de catre publicul aflat in delir si coplesit de prestatia lor pe parcursul celor 90 de minute). Din nou, mare pacat ca n-au cantat si “Rewind” de pe acest album, una dintre melodiile mele preferate, dar, in schimb au cantat ultimul lor single“Golden Prayers”, lansat pe 1 iunie 2018, melodie cantata de asemenea si la Artmania, dar si un cover surpriza de la Massive Attack, intitulat “Angel”, care chiar mi-a placut si m-a surprins totodata, fiind prima data cand aud ca cei de la Leprous fac si cover-uri…chiar interesanta as spune abordarea lor (si sunt sigur ca originala nu-mi place, deoarece trip hop-ul nu este un gen de muzica pe care il ascult, nerezonand cu felul meu de a fi).

La finalul concertului, m-am dus la merch si mi-am luat toate CD-urile care-mi lipseau din colectie, atat cu Agent Fresco, cat si cu Leprous, mandrindu-ma acum ca le am si ma pot bucura de ele (cea mai mare pasiune a mea este aceea de a-mi cumpara CD-uri originale cu trupele care-mi plac), de asemenea, am avut norocul sa-i prind si la autografe, dar si la poze pe baieti, care au fost foarte amabili si destul de comunicativi (neasteptat pe alocuri, as spune), am schimbat ceva impresii de final cu ei si ne-am reamintit de celelalte concerte la care ne-am vazut.

In concluzie, Agent Fresco & Leprous in Quantic, a fost cu siguranta unul dintre concertele anului in Romania, concert la care sunt mandru ca am putut lua si eu parte.

Cronica realizata de catre Eduard Farcas

Photo credit: Octavian Teodorescu